HAT-18-01-1028 – Határtalanul! 2019. – Magyar történelmi emlékek és első világháborús emlékhelyek Szlovéniában

A Pétervásárai Tamási Áron Általános Iskola 7. osztályos tanulói Szlovéniában jártak a „Magyar történelmi emlékek és első világháborús emlékhelyek Szlovéniában” című nyertes pályázat segítségével. 2019. június 3-től június 6-ig ismerkedhettek a Délvidéken élő magyarság kultúrájával, történelmével. A tanulók ezt az élményt a Határtalanul program „Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek” című pályázatnak köszönhetik.

Első nap a hosszú utazást követően Lendván álltunk meg, ahol ellátogattunk a Bánffy Központba, a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetbe, ahol az igazgató úrral beszélgetve jobban megismertük a muravidéki magyarság helyzetét. Ezt követően a várba sétáltunk fel, ahol a magyar néprajzi emlékek mellett megtekintettük a világhírű osztrák Hundertwasser és a japán Hasegawa műveiből rendezett kiállítást.

Ezután a Cilleiek egykori birtokára, Celjébe utaztunk. Megtekintettük az impozáns várat, majd elfoglaltuk szállásunkat, ahonnan csodálatos kilátásunk volt a környékre, háttérben a Júlia-Alpok hófedte vonulataival.

Másnap az Isonzó folyót követve átléptünk egy újabb határt és Olaszországba utaztunk. Először San Martino del Carsoban tekintettük meg a „Nagy Háború” emlékére állított és a helyi barlangász önkéntesek által fenntartott múzeumot, ahol első világháborús fegyverekkel, a környéken zajló véres ütközetek történetével ismerkedhettünk meg. Ezután elhelyeztük koszorúnkat a nagyváradi Magyar Királyi 4. Gyalogezred Emlékgúlájánál. Sajnos a heves esőzések miatt a Monte San Michelére vezető utat a hatóságok lezárták, így oda nem sikerült eljutnunk. Egy rövid utazást követően Foglianoba látogattunk, ahol megkoszorúztuk az osztrák-magyar katonai sírkert emlékművét. Innen Triesztbe buszoztunk, ahol a városnézés mellett lehetőségünk volt megmártózni a hűsítő tengerben. Az éjszakát az Ajdovščinában található szállásunkon töltöttük.

Harmadik napon a túráé volt a főszerep: először a lélegzetelállító Tolmin-szurdokban tettünk egy kellemes sétát, majd felkerestük Caporetto (szlovénul Kobarid) városát, ahol megnéztük a városi első világháborús múzeumot, valamint az olasz osszáriumot és templomot. Innen gyalogosan, a Napóleon-hídon átkelve közelítettük meg a pompázatos Kozjak-vízesést. A fárasztó nap végén elfoglaltuk szállásunkat Bovecben.

Az utolsó napon Szlovénia fővárosába, Ljubljanába utaztunk, ahol siklóval mentünk fel a várba és tekintettük meg az egykoron itt raboskodó gr. Batthyány Lajos emléktábláját. Rövid városnézést követően fáradtan, de annál több élménnyel gazdagodva indultunk haza Pétervásárára.